Wednesday, April 17, 2013

DAKWAH FARDIAH PART 2


BEBERAPA PESANAN KHUSUS MENGENAI DAKWAH FARDIAH
1.       Hendaklah bersungguh-sungguh, memberi sepenuh perhatian, mengikuti perkembangan dan membuat penilaian setelah dakwah fardiah dilaksanakan dalam jangka waktu tertentu.
2.      Pelaksana dakwah fardiah hendaklah terlebih dahulu diberikan panduan lebih dahulu.
3.     Usaha dakwah mereka boleh dibantu dengan pembekalan tentang penjelasan dan isi penting yang memantapkan suatu pengertian yang ingin disampaikan.
4.     Ketujuh marhalah di atas hendaklah benar-benar dilaksanakan secara tertib di
atas, agar mad’u dapat menerima apa yang disampaikan.
5.      Tidak boleh tergesa-gesa untuk membawa mad’u ke marhalah terakhir tanpa usaha yang gigih karena sudah puas dengan marhalah sebelumnya.
6.     Pembicaraan dengan pelaksana dakwah fardiah mengenai ketujuh marhalah dan perkara yang berkaitan dengannya dapat dilakukan untuk memudahkan tugas.
7.      Selain menjelaskan kesucian jalan dakwah dan semua tuntutannya, usaha menghilangkan keraguan dan kesamaran (syubhat) terhadap amal Islami, tuntutan-tuntutannya dan aktivis-aktivisnya juga harus dilakukan.
8.     Kebaikan dan kejayaan cemerlang yang diperolehi oleh mereka yang menyahut seruan Allah seharusnya ditonjolkan.
9.     Para da’i haruslah sentiasa tolong menolong dan nasihat menasihati sesama meraka dalam menghadapi halangan dan rintangan.
10.  Ketika berada di marhalah, mad’u boleh dibantu dengan buku-buku, risalah-risalah dan majalah-majalah.
11.    Mad’u yang berkemampuan dan dianggap layak untuk melaksanakan tugas dakwah, dia boleh diminta melakukan tugas tersebut, dijelaskan cara dan diikuti perkembangannya.
12.   Keberkatan, taufiq dan hasil adalah tergantung pada keikhlasan, kesungguhan, lapang dada dan kesabaran.
13.  Dakwah fardiah ini dapat dilaksanakan di dalam sebarang suasana dan keadaan.
14.  Dakwah fardiah istimewa karena ia mewujudkan hubungan dan ikatan dengan mad’u.
15.   Dakwah fardiah memberikan pengalaman dan pelaksananya melakukan dakwah secara praktikal; dakwah yang merupakan kewajiban yang paling utama.
16.  Dakwah fardiah membekalkan da’i dengan hasil dan bekalan yang akan membantunya melaksanakan tugas dakwah dengan sebaik-baiknya.
17.   Dakwah fardiah memberi kesempatan kepada mad’u untuk meminta penjelasan terhadap setiap kekeliruan dan mampu menghapuskan keraguan dan kesamaran di dalam dirinya.
18.  Bila dilakukan dengan benar, maka dakwah fardiah ini mampu mencapai angka yang berlipat ganda di dalam waktu yang singkat.

CIRI-CIRI PENTING DA’I
1.       Pertama-tama ikhlaskanlah niat karena Allah Taala semata-mata.
2.      Menjiwai betapa besarnya tugas dan tanggungjawab yang dipikul.
3.     Melaksanakan tugas dengan bijaksana, pandai memilih uslub (pendekatan) yang baik serta berbincang dengan cara yang terbaik.
4.     Hendaklah bersikap ramah mesra, mempermudahkan urusan dan memiliki akhlak yang baik, sabar, lemah lembut, dan hanya mengharapkan balasan dari Allah serta menuruti jejak langkah Rasulullah SAW dan para da’i yang mengikuti jejak langkah beliau.
5.      Memahami seluk beluk cara hidup, aliran pemikiran, dan budaya masyarakat yang dia berkecimpung di dalamnya.
6.     Mempelajari dan mendalami sirah Rasulullah SAW dan sejarah Islam sebagai bekal.
7.      Menghafaz al-Quran sebanyak yang mampu untuk dijadikan dalil dalam kerja dakwahnya.
8.     Dalam setiap perbualan dan perbincangan, unsur akal (kefahaman dan logik) hendaklah dipandukan dengan unsur perasaan dan kejiwaan

Renungan
Andaikan seorang da’i hanya mampu mendakwah 2 orang mad’u dalam waktu setahun, maka di tahun kedua 3 orang da’i mendakwah 6 orang mad’u. Tahun ketiga 9 orang da’i mendakwah 18 orang mad’u. Begitulah seterusnya. Pada tahun kelima belas jumlah da’i mencapai 4,782,969 orang dengan mad’u sebanyak 9,566,938 orang.
Jika kita mengandaikan seorang da’i mampu mendakwah 3 orang mad’u dalam setahun, maka di tahun kelima kita mempunyai 256 orang da’i dan 765 orang mad’u. Pada tahun keempat belas kita memiliki 67,108,864 orang da’i.
Bayangkanlah betapa berkesannya dakwah fardiah apabila ia dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan penuh keikhlasan. Ingatlah kita hanya disuruh beramal dan natijahnya terserah kepada Allah.

No comments:

Post a Comment